درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-06-18  |  2024-09-08  |  بروز شده در: 1403/06/18 - 01:44:3 FA | AR | PS | EN
هنوز هم منتظر انتقام‌گیری ایران هستیم            اردوغان بر ضرورت اتحاد جهان اسلام تاکید کرد            ۴۰ تن از کارمندان صحی جهت آموزش به ایران رفتند            شرکت ورزشکاران افغان در ۹۸ مسابقه خارجی طی یک‌سال گذشته            افزایش شمار شهدای غزه به ۴۰هزار و ۹۳۹ تن             آغاز کار بازسازی آرامگاه ناصرخسرو بلخی در بدخشان خبر داد            دلایل قرغزستان برای حذف حکومت طالبان از فهرست ممنوعه            برنامه پزشکیان برای دیدار با ولادیمیر پوتین در روسیه             صدها جریب زمین دولتی در ولایت هلمند استرداد شد            روسیه باید به منافع ملی و امنیت ایران احترام بگذارد             نیروی ویژه رهبر طالبان مربوط کدام ارگان امنیتی است؟            نا امنی غذایی تا ماه اکتوبر دامنگیر۱۲ ونیم میلیون افغان می شود            اسپانیا دفاع هوایی هاوک را به اوکراین ارسال کرد            افزایش اعضای تی‌‎تی‌پی، دست اتهام بسوی افغانستان             ابراز نگرانی شورای امنیت درباره‌ی قانون جدید حکومت طالبان            






تاریخ نشر: 1403/04/24 - 01:43:1
تعداد بازدید: 401
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

القاعده و تلاش انتقال مرکزیت از افغانستان به آسیای مرکزی‌
 القاعده و تلاش انتقال مرکزیت از افغانستان به آسیای مرکزی‌

تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل می‌گوید که مربیان با تجربه القاعده برای افزایش امنیت پناه‌گاه‎های این‌گروه به افغانستان سفر کرده‌اند.

به گزارش انصار، این تیم در پانزدهمین گزارش خود در مورد افغانستان گفته که القاعده به‌طور مخفیانه به فعالیت خود در افغانستان ادامه می‌دهد تا تصویری از پایبندی حکومت طالبان به مفاد توافقنامه دوحه را نشان دهد.

بر بنیاد این گزارش، القاعده از نظر استراتژیک صبور است و با سایر گروه‌های تروریستی در افغانستان همکاری می‌کند و روابط مستمر خود با حکومت طالبان را در اولویت قرار می‌دهد.

گزارش افزوده، ظرفیت القاعده برای انجام حملات در مقیاس بزرگ همچنان محدود است، در حالی که نیت‌اش برای انجام آن ثابت مانده و توانایی‌هایش برای انجام عملیات خارجی تقویت شده‌است.

در گزارش آمده، "افراد القاعده مستقر در افغانستان به تعامل با جنگ‌سالاران، مبلغان، استخدام‌کنندگان و تامین‌کنندگان مالی ادامه می‌دهند. مربیان با تجربه به افغانستان سفر کرده‌اند تا امنیت سلول‌های پراکنده را افزایش دهند."

همچنین یکی از کشورهای عضوی سازمان ملل گزارش داده که القاعده به دنبال ایجاد همکاری با جنبش اسلامی ترکستان شرقی و جماعت انصارالله است.

طبق این گزارش، القاعده به‌دنبال تشدید فعالیت‌ها و تقویت مواضع در ساختارهای نظامی طالبان در شمال افغانستان و انجام عملیات مشترک و انتقال مرکز فعالیت‌های تروریستی به آسیای مرکزی است. کشورهای عضوی سازمان ملل خاطرنشان کرده‌اند که هسته‌های القاعده در چندین ولایت افغانستان، عمدتا در جنوب شرق کشور فعالیت می‌کنند. تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل افزوده که پایگاه‌های آموزشی و خانه‌های امن القاعده در ولایت‌های مختلف افغانستان، از جمله کمپ‌های سابق در جلال‌آباد و ولایت قندهار، و در ولایت‌های کنر، نورستان و تخار وجود دارد.

بر اساس این گزارش، تیم نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت، کشورهای عضو به ورود چند نفر از اعضای عرب القاعده به کنر و نورستان برای آموزش و تسهیل ارتباط بین محمد صلاح‌الدین عبدالحلیم زیدان با نام مستعار سیف العدل و هسته اصلی القاعده، القاعده در شبه قاره هند و عناصر خاصی از طالبان اشاره کرده‌اند.

در گزارش آمده که حضور عبدالعظیم بن علی، یکی از اعضای لیبیایی القاعده نیز در افغانستان گزارش شده است. تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل نوشته است که بر اساس گزارش‌ها، ریاست 31 استخبارات حکومت طالبان، مسوول ارتباط با جنگ‌جویان خارجی دارد و این ریاست به همه جنگجویان عرب اطلاع داده که از حضور در کابل اجتناب کنند وگرنه بازداشت خواهند شد.

همچنین، طالبان از همه اعضای درجه یک القاعده خواسته تا برای ثبت بیومتریک به کابل بیایند، اما گزارش شده است که افراد ارشد القاعده این خواست را رد کرده‌اند.

در گزارش تیم نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت آمده است که القاعده شبه قاره هند با قدرت 180 - 200 جنگجو در ولایات فراه، هرات، هلمند، کندهار و نیمروز مستقر است.

طبق این گزارش، القاعده شبه قاره هند به تحریک طالبان پاکستانی در انجام حملات تروریستی در داخل پاکستان کمک می‌کند و مجلات دیجیتالی با کیفیتی را منتشر می‌کند و با هدف جذب نیرو، مسائل بنگلادش، کشمیر و روهینگیا برجسته می‌کند.

این تیم نوشته است که بر اساس گزارش‌ها، جنگجویان القاعده و خانواده‌هایشان مقداری حمایت مالی از مقامات طالبان دریافت کردند. از سوی دیگر، گزارش تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل گفته که گروه داعش همچنان یک تهدید بزرگ در افغانستان، منطقه و فراتر از آن است.

بر بنیاد گزارش، رهبری طالبان بر سر رویکردها در برخورد با داعش و جوامع سلفی حامی آن اختلاف نظر دارند. به گفته این تیم، داعش از خطوط گسل فرقه‌ای سوءاستفاده می‌کند و به اهدافی مانند اقلیت‌های مذهبی حمله می‌کند.

گزارش افزوده، داعش خراسان رویکردی تساهل‌آمیزتری برای جذب نیرو اتخاذ کرده و بر جذب اعضای دیگر گروه‌های تروریستی و طالبان، از جمله غیر سلفی‌ها تمرکز دارد.

بر بنیاد این گزارش، ظرفیت داعش خراسان همچنان قوی است و این گروه حملاتی را با تأثیر بالا و برنامه‌ریزی شده انجام داده است که باعث تلفات زیادی در سال 2024 شده است.

در گزارش تصریح شده که داعش از اتباع افغانستان برای انجام حملات در پاکستان، از اتباع پاکستانی برای انجام حملات در داخل افغانستان و از اتباع تاجکستان برای انجام حملات در ایران و روسیه استفاده می‌کند. تیم نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت گفته است که هرچه حکومت طالبان بیشتر ادعا کنند که تروریست‌های خارجی از قلمرو آن برای تهدید سایر کشورها استفاده نمی‌کنند، اما داعش خراسان مصمم تر است تا ثابت کند که حکومت طالبان اشتباه می‌کنند.

چندین کشور عضو سازمان ملل تخمین می‌زنند که تعداد اعضای گروه‌های وابسته به داعش در منطقه، از 4 هزار نفر به 6هزار تن جنگجو افزایش یافته‌اند؛ اما برخی کشورها، قدرت هسته داعش را بین 2 تا 3500 جنگجو ارزیابی کرده‌اند.

تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل نوشته است که گزارش شده است که داعش با موفقیت به وزارتخانه‌های اصلی حکومت طالبان از جمله وزارت‌‌های دفاع، داخله و استخبارات نفوذ کرده است.

به گفته این تیم، داعش به‌دنبال جاسازی اعضای خود در سایر گروه‌ها نیز است. تیم نظارتی شورای امنیت سازمان ملل گفته است که با وجود ادعاهای مستمر طالبان مبنی بر اینکه هیچ گروه تروریستی خارجی در افغانستان وجود ندارد، کشورهای عضوی سازمان ملل گزارش دادند که بیش از 20 گروه همچنان در این کشور فعالیت می‌کنند.

در این گزارش همچنین در مورد مواد مخدر نیز گفته شده که تجارت آن با وجود ممنوعیت کشت خشخاش، همچنان قابل توجه‌است.

بر اساس این گزارش، مقام‌های ارشد طالبان همچنان به گرفتن سود خود [از مواد مخدر] ادامه می‌دهند و دهاقین در تلاش هستند تا زیان شان را با محصولات جایگزین جبران کنند. به نظر می‌رسد همه اینها عوامل ناآرامی‌های اخیر در ولایت بدخشان بوده‌اند.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/32491






*
*

*



نیز بخوانید

نیروی ویژه رهبر طالبان مربوط کدام ارگان امنیتی است؟


پای طالبان به دروازه اروپا رسید


روسیه برای پس گرفتن آسمان افغانستان از امریکا با طالبان کمک خواهد کرد؟


رابطه طالبان و امارات رو به گسترش است


اقتصاد ایران از فشار تحریم‌ها عبور کرده است


آیا اعمال طالبان مصداق آپارتاید جنسیتی است؟


استفاده غرب از داعش در شورش زندان های روسیه


شهروندان آلمان مخالف کمک به اوکراین هستند


کورسک، قماری که صلح روسیه و اوکراین را سخت‌تر کرد


کامالا هریس در قبال جنگ غزه و اسرائیل مواضع دوگانه دارد


خسارات 80 میلیارد دالری، نتیجه حملات رژیم اسرائیل به غزه


آیا ممنوعیت ریچارد بنت پایان راه حقوق بشر است؟


انتقام خون هنیه از اسرائیل سخت خواهد بود یا نرم؟


سقوط جمهوریت و عوامل ‌اقتصادیِ آن


مسئول جنگ جهانی سوم کی خواهد بود؟


بررسی مختصرحکومتداری طالبان در سه سال گذشته


پایگاه‌های امریکا در منطقه آسیب‌پذیری است


اگست؛ ماه زوال رهبران اقتدارگرا، ظهور جنبش‌های اسلام‌گرا


یحیی سنوار؛ رهبر جدید حماس کیست؟


اردوی پاکستان در پی بدنام ساختن افغانستان است


آیا نداشتن روابط خوب با اردوی پاکستان احمقانه است؟


با ترور هنیه، وضعیت خاورمیانه چگونه خواهد شد؟


پاسخ ایران نسبت به ترور هنیه چه خواهد بود؟


آیا اختلافات درونی میان حکومت طالبان حقیقت دارد؟


چین خریدار نفت خام ایران با وجود تحریم های امریکا





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

سیاست اتحادیه اروپا در قبال بحران اوکراین «غیرعاقلانه» است

هنوز هم منتظر انتقام‌گیری ایران هستیم

اردوغان بر ضرورت اتحاد جهان اسلام تاکید کرد

۴۰ تن از کارمندان صحی جهت آموزش به ایران رفتند

شرکت ورزشکاران افغان در ۹۸ مسابقه خارجی طی یک‌سال گذشته

افزایش شمار شهدای غزه به ۴۰هزار و ۹۳۹ تن

آغاز کار بازسازی آرامگاه ناصرخسرو بلخی در بدخشان خبر داد

دلایل قرغزستان برای حذف حکومت طالبان از فهرست ممنوعه

برنامه پزشکیان برای دیدار با ولادیمیر پوتین در روسیه

صدها جریب زمین دولتی در ولایت هلمند استرداد شد

روسیه باید به منافع ملی و امنیت ایران احترام بگذارد

نیروی ویژه رهبر طالبان مربوط کدام ارگان امنیتی است؟

نا امنی غذایی تا ماه اکتوبر دامنگیر۱۲ ونیم میلیون افغان می شود

اسپانیا دفاع هوایی هاوک را به اوکراین ارسال کرد

افزایش اعضای تی‌‎تی‌پی، دست اتهام بسوی افغانستان

ابراز نگرانی شورای امنیت درباره‌ی قانون جدید حکومت طالبان

افزایش ارزش پول افغانی در برابر دالر امریکایی

برشنا با شرکت های مختلف داخلی قرار داد امضا کرد

مصدومان رئال مادرید رو به افزایش است

رهبر طالبان : تحت تاثیر «تبلیغات» نروید

امریکا حکومت طالبان را محکوم به پرداخت ۱۱۰ میلیارد دالر غرامت کرد

کریستیانو رونالدو ۹۰۰ گوله شد

تهدیدات تروریستی ناشی از افغانستان تنها نگرانی پاکستان نیست

تلاش جاپان برای تعامل گروه هفت با حکومت طالبان

حمایت پوتین از کاملا هریس در انتخابات امریکا


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.